Cinto Ajram, der er ekspert i sportsmarketing, mener, at Messis usikre situation har haft større indflydelse på Barcelonas sponsorpenge, end coronavirussen.

LÆS OGSÅ: Koeman med stor beslutning: Hvem skal spille på midtbanen?

Sponsorpengene i Barcelona er faldt fra 55 millioner euro til 30 millioner euro. Ajram, der havde ansvar for sponsorer på Camp Nou under Josep Maria Bartomeu, mener, at det handler om kaptajnen.

“Det er en realitet, at coronavirussen har massivt reduceret mængden af penge, der modtages fra sponsorer, da synligheden af disse brands er blevet stærkt påvirket,” fortalte Ajram til EFE.

Men den nuværende aftale på cirka 30 millioner euro er i højere grad en reaktion på Rakutens reaktion på usikkerheden omkring Lionel Messi. Ifølge Ajram er han i tvivl om, hvorvidt aftalen i øjeblikket overhovedet kan vurderes til 30 millioner euro.

Situationen i klubben var nemlig helt anderledes i Barcelona, da Rakuten først kom til.

“Rakuten indledte forholdet til Barcelona, havde klubben både Messi, Luis Suarez og Neymar,” fortalte Ajram. “Kommercielt var de enorme, og nu foreslår Barcelona en fornyelse uden Suarez og Neymar, og tvivl om, hvorvidt Messi vil blive.”

“Når du sælger Barcelonas brand over hele verden, bruger du Messis ansigt. Under disse betingelser, ville intet brand ønske at forny aftalen med tre eller fire år yderligere, da de ikke kender værdien af klubben uden spilleren.”

Det er kaptajnens egen udtalelser om, at han ønskede at forlade klubben i sidste sommer, der, ifølge Ajram, har skadet klubben med:

“Hvad der gjorde mest skade var, at Messi sagde, at han ønskede at forlade klubben,” forklarede Ajram.

LÆS OGSÅ: Barcelona og Juventus overvejer byttehandel

“Fordi mange fans er blot Messi-fans, ligesom andre er Cristiano Ronaldo-fans, og da han skiftede til Juventus, skiftede de også hold.”