FC Barcelona har taget en drastisk beslutning.
Klubbens præsident, Joan Laporta, har bekræftet, at de har ophævet deres langvarige kontrakt med den amerikanske sportsudstyrsproducent, Nike.
Dette skridt markerer slutningen på et næsten 24-årigt samarbejde, som har været en hjørnesten i klubbens branding og merchandise-strategi. Laporta afslørede denne nyhed på sin nye podcast, ‘Præsident Laportas Podcast’, hvor han også kom ind på andre vigtige emner, der påvirker klubben.
Ud over bruddet med Nike har Barcelona modtaget et svimlende tilbud på 1,45 milliarder danske kroner (200 millioner euro) fra Paris Saint-Germain for vidunderbarnet Lamine Yamal. Dette tilbud understreger den unge spillers enorme potentiale og værdi på det internationale transfermarked.
Trods det lukrative tilbud har Barcelona valgt ikke at acceptere PSGs bud. Laporta understregede klubbens tillid til Yamals sportslige fremtid og betonede, at de ikke ser nogen grund til at sælge, især nu hvor klubben er i en økonomisk genopretningsproces.
Det skriver Forbes.
Laporta har også været åben omkring eftersøgningen efter en ny trøje-sponsor og har indikeret, at klubben er i dialog med flere potentielle partnere, herunder Puma.
Han påpegede, at selvom Nike har forsøgt at forbedre deres tilbud, har det ikke været tilstrækkeligt i forhold til, hvad markedet ellers tilbyder. Barcelona stræber efter at sikre den bedst mulige aftale, der reflekterer klubbens status og værdi i fodboldverdenen.
Denne udvikling kommer på et tidspunkt, hvor FC Barcelona står over for nødvendigheden af at sælge to spillere for at kunne deltage i sommerens transfermarked.
Klubbens økonomiske strategi og beslutninger i de kommende måneder vil være afgørende for dens fremtidige succes både på og uden for banen.